De rol van marketing automation bij hyperpersonalisatie
In marketing is één ding duidelijk: personalisatie en relevantie zijn heel belangrijk. Hoe specifieker een boodschap inspeelt op de behoeften van de individuele ontvanger, hoe groter de kans op succes. Maar wat is personalisatie nu eigenlijk, waarom verdient het jouw aandacht en wat is de rol van marketing automation tools hierin? Ontdek het in dit blog, geschreven door Martijn van Asten, Marketing Automation Specialist bij 100procent.
Wat is personalisatie?
(Hyper)personalisatie gaat verder dan alleen een voornaam in de aanhef. Het draait om het creëren van op maat gemaakte boodschappen die aansluiten bij de unieke behoeften en interesses van iedere ontvanger. Waar marketeers vroeger dezelfde boodschap naar een brede doelgroep stuurden, maakt technologie het nu mogelijk om écht één-op-één gesprekken te voeren, volledig geautomatiseerd. Door in te spelen op eerdere interacties en voorkeuren van de klant, ontstaat een communicatievorm die voelt als een persoonlijke dialoog, maar op schaal uitgevoerd wordt.
Data: de sleutel tot personalisatie
De beschikbaarheid van data is essentieel voor personalisatie. Dit is één van de twee speerpunten waarmee marketing automation tools de laatste jaren aan de slag zijn gegaan. Slimme oplossingen, zoals voorgeprogrammeerde koppelingopties maken het eenvoudig om je marketing automation software te verbinden. Daarnaast bieden API- en webhook-connecties mogelijkheden om systemen naadloos met elkaar te laten communiceren. Sommige tools gaan nog verder en bevatten eigen data warehouses of geavanceerde datamodellen. Een recente ontwikkeling is de integratie van marketing automation software, met Customer Data Platforms (CDP’s). Vooral de functionaliteiten van een CDP. Denk hierbij aan het verzamelen en samenvoegen van gegevens over alle klantcontactmomenten via diverse kanalen. Dit stelt je in staat om nieuwe segmenten te creëren en klantreizen te herkennen. Niet de ideale klantreis zoals jij die opstelt, maar de ideale klantreis voor elke afzonderlijke klant.
De rol van AI in marketing automation
De tweede grote verandering binnen marketing automation tools is de opkomst van AI. Sommige tools hebben AI al volledig geïntegreerd, terwijl anderen nog experimenteren. AI wordt gebruikt voor het automatisch genereren van titels, teksten en onderwerpregels, maar ook voor het creëren van slimme segmenten. Vooral die slimme segmentatie is van groot belang voor het personaliseren van de customer lifecycle. AI kan sneller dan ooit voorspellen waar de ontvanger behoefte aan heeft. Het werkt als een versterking van de CDP-functionaliteiten binnen je marketing automation software. Niet alleen kun je met AI voorspellende doelgroepen (predictive audiences) creëren, maar het helpt je ook bij het opstellen van de juiste boodschap. AI kan vervolgens bepalen wat het optimale moment is om te communiceren via het meest effectieve kanaal. Dit kon eerder natuurlijk al deels via een CDP, maar AI brengt dit sneller een stap dichterbij, op een hoger niveau en vaak een stuk eenvoudiger. Via een correct geschreven prompt maakt je marketing automation software een complete journey of segmentatie voor je.
De toekomst van personalisatie
Hoewel AI en CDP-functionaliteiten niet nieuw zijn, bieden ze nu de mogelijkheid om één-op-één communicatie volledig te automatiseren. Dit is hét moment om je communicatie flows grondig te herzien. Waar kun je één-op-één contactmomenten automatiseren? Of misschien is het mogelijk om jouw huidige one-size-fits-all aanpak te vervangen door een op maat gemaakte communicatiestroom? De tools zijn er al, nu is het tijd om de stap naar personalisatie te zetten.
Ben je klaar om die personalisatie slag te maken, maar weet je niet zeker of je de juiste tools in huis hebt? Kom dan naar ons Marketing Automation Software Event op 10 oktober en ontdek alle ins en outs van toonaangevende Marketing Software leveranciers. Meld je hier gratis aan.