100 procent

Switch to

Gamification Odido Business

Reading Time: 5 minutes

E-mailmarketing gamification: grijp je kans met Odido Business!

Strategie

Klantcase

Odido Business stuurde haar klanten eind 2022 een e-mail waarmee ze op een unieke manier inzicht kregen in de Unlimited mogelijkheden van 2023. Je kon letterlijk je kansen grijpen met een interactieve grijpmachine. Beweeg je de grijper en belandt de bal in de bak? Dan verschijnt een USP van Odido (voorheen T-Mobile). 

Afgelopen jaar hebben we voor Odido Business een eindejaar e-mailcampagne ontwikkeld, als onderdeel van de klantcontactstrategie voor bestaande klanten.

Odido Business kiest voor gamification

Het doel van deze campagne was de engagement verhogen door zakelijke relaties te verrassen met een e-mail die een glimlach op je gezicht tovert. De klanten van Odido zijn veel gewend op e-mailgebied. Regelmatig ontvangen ze interactieve en gepersonaliseerde e-mails. We wilden dus graag een stapje verder gaan en zo het ‘wow’-effect creëren.

 
Odido wilde Unlimited, de belangrijkste merkwaarde, onder de aandacht brengen door te laten zien dat de mogelijkheden met deze innovatieve e-mail ook unlimited zijn. Dit jaar kozen ze voor e-mailmarketing gamification met in de hoofdrol een grijpmachine. Normaal zie je deze op de kermis en grijp je knuffelbeesten of horloges.

 
In deze e-mail grijp je kerstballen en zie je bij iedere bal een nieuwe USP van Odido. Als extra verrassing zorgt iedere bal voor een andere animatie op de achtergrond. Een kerstman vliegt voorbij, sneeuw dwarrelt omlaag en lichtjes branden. Soms valt een bal uit de grijper, net als op de kermis. Het kan niet altijd raak zijn. Je kunt het spel onbeperkt spelen en natuurlijk is de volgorde van ballen, animaties en de locatie waar je de ballen grijpt steeds anders. De combinatie van ‘events’ is verrassend en laat op een originele manier USP’s van Odido zien.

De resultaten

De belangrijkste KPI die gemeten is, is het aantal interacties. Oftewel, hoe vaak is het spel gespeeld? We hebben gemeten hoe vaak iemand een eerste poging gedaan heeft. Gemiddeld heeft iemand 3,3 keer het spel gespeeld. De ontvanger gaf dus zeker niet meteen op.

Feiten & cijfers

Open rate: 47,9%
CTO: 19,1%
CTR: 9,1%


Vorig jaar hadden we een e-mail met snowglobe gemaakt, waarbij je de globe schudde en het glas brak. Toen werd er gemiddeld 2,1 keer geklikt, nu 3,8 keer. Vorig jaar had 17,6% van de openers het spel uitgespeeld, dit jaar was dat 53%. Kortom, de e-mail met grijpmachine was een groot succes.

Extra uitdaging

We weten dat interactiviteit niet in iedere e-mailclient goed ondersteund wordt. Daarom hebben we meerdere fallbacks gemaakt, bijvoorbeeld voor Outlook. Als je in de fallback e-mail op een munt klikt, ga je direct naar de webpagina waar je het muntje in de gleuf ziet verdwijnen en dan kun je beginnen. Deze naadloze overgang zorgt ervoor dat je niet door hebt, dat je in een andere omgeving terecht komt. Omdat dit naar zakelijke klanten van Odido gaat, weten we dat er een hoog percentage IPhone gebruikers is. In IPhone wordt de interactie in de e-mail volledig ondersteund. Via de desktop klik je op de pijltjes om de grijper te bewegen. Via IPhone of een andere smartphone doe je dat met je vinger en het beeldscherm is een stuk smaller. We hebben ervoor gezorgd dat de grijper op dezelfde manier getoond wordt, ook in dark mode en het op alle devices dezelfde ervaring biedt.

Scroll naar boven