100 procent

Switch to

Eindejaarscampagne Carré

Reading Time: 10 minutes

Feestelijke eindejaarscampagne Carré groot succes

Strategie

Klantcase

Carré weet hoe je een jaar feestelijk afsluit! Deze eindejaarscampagne bleek niet alleen een mooie manier om bezoekers te bedanken, maar verhoogde de actieve base met 15% door inactieve ontvangers te reactiveren. Ook hebben de ontvangers kaarten gekocht voor de voorstellingen die in deze e-mail vermeld zijn. En zo werd de omzet van Carré verhoogd met slechts één enkele e-mail.

Sinds enkele jaren zijn we de strategische marketing automation partner van Carré. We helpen hen met hun marketing technology, data-integratie en bij het opstellen van de randvoorwaarden voor verschillende automated campaigns en creatieve campagnes zoals deze mooie eindejaarscampagne.

Bij Carré richten we ons naast creatieve concepten ook veeop dataverrijking, segmentatie en de personalisatie van campagnes, zodat er relevante e-mails worden verstuurd op basis van de juiste gegevens. Zo leert Carré haar klanten en bezoekers steeds beter kennen en kunnen we de campagnes optimaliseren voor de beste resultaten.

“We zijn erg tevreden met de samenwerking die we hebben met 100procent. Met een proactieve aanpak, een diepgaand inzicht in e-mailmarketing, en de vaardigheid om creatieve concepten te creëren is het een heel fijn bureau om samen mee te werken. Onze strategie is gebaseerd op een persoonlijke benadering, waarbij we de behoeften van onze bezoeker centraal stellen. Vanuit deze gedachten hebben we een aantal pijlers en KPI’s opgesteld, welke we stapsgewijs uitrollen. Samenwerken met 100procent vormt voor ons de sleutel tot een succesvolle toekomst in e-mailmarketing.”

E. de Klerk – van der Bel, Data Intelligence Marketeer Koninklijk Theater Carré

De aanleiding

Eind vorig jaar wilde Carré haar bezoekers geen standaard nieuwsbrief versturen in verband met de feestdagen, maar een feestelijke campagne die vernieuwend en verfrissend was. En daarnaast wilden ze dit moment ook aangrijpen om de kaartverkoop voor de januari voorstellingen van het Wereldkerstcircus nog even een extra boost te geven.

Het doel

Het doel van deze campagne was bezoekers te verbluffen met een echte Carré-ervaring via e-mail. Deze campagne draait puur om vernieuwing en verrassing, daarom waren er geen concrete, commerciële doelen gesteld.

De resultaten

Hoewel we dus geen commercieel doel hadden, heeft deze e-mail het qua omzet beter gedaan dan verwacht. Er zijn niet alleen kaarten voor het Wereldkerstcircus verkocht, maar ook voor de andere voorstellingen die in deze e-mail vermeld werden. En daarmee leverde deze e-mailcampagne evenveel op als andere commerciële campagnes.

Een mooie toevoeging is dat we ook de inactieve bezoekers met deze campagne hebben weten te activeren. Hiermee hebben we de actieve base met ca. 15% laten groeien. Onder actief verstaan wij ontvangers die e-mails openen en hierin klikken. We hebben deze mensen toegevoegd aan segmenten die vaker benaderd worden, zodat ze vanaf nu vaker een e-mail van Carré ontvangen. Deze campagne bleek dus niet alleen een mooie jaarafsluiter, maar tevens geschikt als reactivatie campagne.
De CTO van deze campagne scoorde niet hoog. Dit is omdat er pas onderaan een aantal voorstellingen getoond werden waar je op kon klikken. De focus lag op de zwevende dame tussen de blokken met feiten, niet op het doorklikken naar de website.

E-mail naar bezoekers 2022
Open rate: 64%
CTO: 5,6%

E-mail naar niet-bezoekers 2022
Open rate 47,8%
CTO 4,8%

De case

We hebben deze campagne naar de bezoekers van Carré gestuurd. Er is onderscheid gemaakt tussen bezoekers die in 2022 naar Carré zijn geweest en bezoekers die voor 2022 naar Carré zijn geweest. Carré wenste haar bezoekers fijne feestdagen en terwijl je naar beneden scrolt en leuke feiten over Carré leest, zweeft er een dame met je mee door de e-mail heen. Met deze campagne wilde Carré haar bezoekers bedanken voor hun bezoek en loyaliteit, aangezien er vele kaarten tijdens de COVID-periode zijn gekocht, die pas later gebruikt konden worden. Daarnaast wilden we in de e-mail ook het Wereldkerstcircus onder de aandacht brengen en daarom was de timing erg belangrijk. Door deze e-mail op het juiste moment te versturen, hebben we mensen getriggerd kaarten te bestellen. Niet alleen voor het Wereldkerstcircus, maar ook voor de andere voorstellingen die genoemd zijn.

De techniek

Voor deze e-mail hebben we gebruik gemaakt van een parallaxeffect. De achtergrond is een combinatie van het theatergebouw en de bühne. Aan deze achtergrond hebben we blokken met leuke feiten en een gepersonaliseerd blok toegevoegd. In het gepersonaliseerde blok zie je de laatst bezochte voorstelling staan. Omdat deze e-mail tijdens de feestmaand is verstuurd, hebben we voor een extra feestelijke dame gekozen die sierlijk in een hoepel voor en achter de blokken afdaalt, terwijl je naar beneden scrolt. Om dat te realiseren hebben we alle blokken met feiten los toegevoegd en natuurlijk hebben we rekening gehouden wordt met de weergave op desktop en mobiel. De e-mail is correct weergegeven in bijna alle e-mail clients. Uitzondering is natuurlijk Outlook, dus daar hebben we een fallback voor ontwikkeld, waarbij je het touw naar beneden volgt en de dame in de hoepel ziet hangen. Een andere uitdaging bij dit concept was dat de e-mail er ook op mobiel perfect uit moest zien. Op mobiel staan de blokken onder elkaar in plaats van links en rechts verspreid, in verband met de beperkte schermruimte. In de mobiele weergave daalt de dame wel tussen de tekstblokken af.

Personalisatie

De e-mails met feiten over iemands koopgedrag of gebruik zijn tegenwoordig erg populair. Wij hebben ons best gedaan verrassende feiten over Carré en de voorstellingen te verzamelen. Daarbij zie je wat je laatste bezoek was, mits dit in het afgelopen jaar heeft plaatsgevonden. Het ging enkel om het echte theaterbezoek, niet om eventueel reeds gekochte kaarten voor een voorstelling die nog moet plaatsvinden. We hebben gekeken naar welke kaarten gekocht zijn. Daarnaast hebben we gekeken naar andere gegevens. Iemand kan de bestelling geannuleerd hebben, niet op zijn komen dagen, etc. Door alle data via verschillende bronnen te verzamelen en goed te segmenteren, konden we de campagne personaliseren op basis van de laatst bezochte voorstelling.

Bezoekers die in 2022 het theater niet hadden bezocht, ontvingen een e-mail zonder die persoonlijke noot, maar wel met de overige leuke feiten en weetjes.

De toekomst

Deze e-mail bevatte geen feedbackoptie. We hebben bewust de welbekende duim omhoog en omlaag niet geplaatst. Toch ontving Carré ontzettend veel positieve reacties van ontvangers, door middel van een reply op de e-mail. De bezoekers waren aangenaam verrast door de feestelijke, persoonlijke e-mail en dat bevestigde dat deze campagne perfect bij Carré en haar bezoekers past en dat ons doel dus bereikt is.

We willen deze ervaring en techniek zeker vaker gebruiken voor andere e-mailcampagnes, omdat klanten van Carré hebben aangegeven dit te waarderen. We willen natuurlijk wel blijven verrassen, dus we zullen deze campagne niet direct kopiërenOok gaan we de kracht van personalisatie verder benutten, voor het hoogste rendement en beste klantervaring.

64%

Open Rate

5,6%

Click to Open

15%

groei binnen de actieve database

Scroll naar boven