0


100 procent

Switch to

Eindejaarscampagne Zwitserleven

Reading Time: 8 minutes

Feestelijke eindejaarscampagne Zwitserleven groot succes

Strategie

Klantcase

In 2017 vroeg Zwitserleven ons te helpen hun e-mailmarketing naar een hoger niveau te tillen. Vanaf toen hebben we niet alleen innovatieve e-mailcampagnes ontwikkeld, maar zijn we op vele andere manieren gaan samenwerken. Zo hebben we Zwitserleven geholpen de beste ESP voor hun behoeften te selecteren en hebben we deze uiteraard ook geïmplementeerd. Voor deze eindejaarscampagne heeft Zwitserleven het concept bedacht en hebben we dit gezamenlijk naar een design uitgewerkt, met een succesvolle e-mail als resultaat. Eerder verstuurde Zwitserleven jaarlijks een kerstgroet met één enkele video naar haar deelnemers. Dit jaar was ons gevraagd de deelnemers op een originele manier te verrassen. Dat is zeker gelukt en deze eindejaarscampagne met interactieve kerstboom is dan ook genomineerd voor een DDMA EMAS award, categorie Design.

De aanleiding

Dit jaar wilde Zwitserleven geen standaard kerstgroet versturen, maar ze wilden deelnemers verrassen met een originele, feestelijk e-mail. De welbekende adventskalender past helemaal in dit thema en is een mooie manier om de ontvanger uitvoerig te laten zien wat Zwitserleven doet.

Het doel

Zwitserleven wilde met deze eindejaarscampagne laten zien van wat ze aan duurzaamheid doen en waar ze voor staan, om zo de betrokkenheid van haar deelnemers te verhogen.

De resultaten

Zwitserleven heeft veel enthousiaste reacties ontvangen zoals bijvoorbeeld: “Goed bezig voor een duurzame wereld, superleuk gedaan!” De ontvangers hebben door deze e-mail kunnen zien waar Zwitserleven actief is. Dat verhoogt de betrokkenheid en creëert een ‘wij-gevoel’.

Open Rate werkgevers

Werkgevers                                                                           Benchmark Deployteq 2022
(ondertekend door interne en externe adviseurs)
COR = 36.75%                                                                        COR finance = 49,32%
CTO = 21.02 %                                                                       CTO finance = 6,47%

Deelnemers (door Zwitserleven)
COR = 47.65%                                                                        COR finance = 49,32%
CTO = 11.87%                                                                        CTO finance = 6,47%

De case

De e-mail bevat een kerstboom met verschillende vakjes die je kunt openmaken, waarna je een korte video ziet over wat Zwitserleven doet. Chris Zegers neemt je bijvoorbeeld mee op reis, net zoals hij dat in zijn reisprogramma’s op televisie doet. Dankzij de korte gesprekken en verschillende locaties zie je wat Zwitserleven doet.

Deze interactieve e-mail was aanvankelijk voor slechts één doelgroep ontwikkeld. Pas in de laatste fase hebben we dit ook voor andere doelgroepen ontwikkeld en hebben we deze e-mail naar meerdere doelgroepen verstuurd. Omdat de ontvangers van deze campagne zowel Nederlands- als Engelstalig zijn, hebben we de e-mail in twee talen opgemaakt. Voor de persoonlijke touch is deze e-mail ondertekend door een contactpersoon van Zwitserleven, passend bij iedere, specifieke ontvanger en de e-mail bevat een persoonlijke foto.

Het idee

De afgelopen jaren hebben we aan het einde van het jaar e-mails met één enkele video als kerstgroet verstuurd. Dit jaar wilde Zwitserleven meer opvallen.
De e-mailcampagne in een notendop: De ontvanger kan een vakje openmaken, de video bekijken en wanneer je een volgend vakje openmaakt, blijft het andere vakje open staan, zodat je weet welke videoboodschap je nog niet gezien hebt. Het pulserende effect van de rondjes in de vakjes trekt je aandacht, waardoor je getriggerd wordt te klikken, om te zien wat erachter schuilt.

Zwitserleven heeft dit e-mailconcept bedacht. Ze dachten meteen aan een adventskalender, waar je per vakje iets van de nieuwe propositie ziet en alvast een impressie van de nieuwe huisstijl krijgt. Alleen wilden we de ontvanger niet iedere dag mailen en ze één vakje per keer laten openmaken, dus besloten we een e-mail te ontwikkelen waarin meerdere vakjes getoond werden. Het eerste designvoorstel was een kerstboom met ronde vormen. Onze partner LiveWall (onderdeel van de groep waar we deel van uitmaken, United Playgrounds) heeft vervolgens dit concept verder uitgewerkt en daar zijn wij vervolgens weer mee aan de slag gegaan, met deze toffe hotspot e-mail met kerstboom als resultaat.

Omdat de huisstijl nog in ontwikkeling was, hadden we daar alleen richtlijnen voor. De video’s moesten nog helemaal gemaakt worden, dus al-met-al was de planning een uitdaging. We wilden meerdere video’s tonen, maar tegelijkertijd mocht de e-mail niet te zwaar zijn. Daarom hebben we ervoor gekozen de video’s niet in de e-mail op te nemen, maar de video’s te tonen via Youtube. Tot slot waren de interactiviteit en de verschillende versies voor de verschillende doelgroepen een uitdaging, zeker omdat we te maken hadden met ontvangers in Nederlands of Engels. Zwitserleven heeft een eigen systeem waar de ontvangers en bijbehorende data staan, zodat we gericht een doelgroep konden selecteren.

Waarom een hotspot e-mail?

Voor deze campagne hebben we gekozen voor hotspot. Deze techniek is perfect om iets in e-mail te ontdekken en bekijken. Het mooie van deze hotspot e-mail is dat de vakjes die geopend worden, als geopend blijven staan. Tevens is er een knopje gemaakt om alles te resetten, zodat alle vakjes weer gesloten kunnen worden. Deze e-mail is ontwikkeld om in de meeste e-mail clients goed weergegeven te worden. Dit is ook gelukt, in clients zoals Outlook, waarin dit niet lukte hebben we gebruikt gemaakt van een fallback. Hierbij word je doorgestuurd naar de onlineversie van de e-mail. Hier blijven de vakjes die geopend zijn zichtbaar en zie je een afbeelding, in plaats van een ‘verborgen’ bericht.

Wat begon als een one off mailing, kan zomaar weer gebruikt worden voor een nieuwe campagne. Door de vele enthousiaste reacties kijken we nu naar de mogelijkheid om volgend jaar hotspot weer te gebruiken in een geheel nieuwe en verrassende eindejaarscampagne.

Scroll naar boven