100 procent

Carré biedt unieke ervaring via interactieve e-mail

Reading Time: 6 minutes

Carré biedt unieke ervaring via interactieve e-mail

Over Koninklijk Theater Carré

Koninklijk Theater Carré is het meest iconische theater van Nederland en staat bekend om haar nationale en internationale theaterproducties van het hoogste niveau. Je kunt hier genieten van alle theatergenres, van circus tot cabaret en van popconcert tot opera. Carré biedt al ruim 135 jaar een unieke theaterervaring aan ruim 400.000 bezoekers.

Belangrijkste resultaten

  • Aantal opens met 7% gestegen 
  • CTO rate van 48%  
  • 4 keer hogere CTR 
  • Verdubbelde omzet 

De aanleiding

Carré verstuurde begin dit jaar deze interactieve e-mail naar haar bezoekers. Met deze e-mail wilde Carré de ontvangers echt verrassen. Dus het moest een mooie, speciale e-mail zijn, in het teken van het begin van een nieuw jaar. Door de e-mail zo goed mogelijk te personaliseren wilde Carré de bezoekers een persoonlijk en uniek bericht sturen.

Het doel

Er waren geen specifieke KPI’s waar we op moesten aansturen, maar het doel was de omzet verhogen. We weten wat de omzet van een reguliere nieuwsbrief naar dezelfde doelgroep is. Deze gepersonaliseerde e-mail moest dit overtreffen.

De creatie

Iedere nieuwsbriefabonnee ontving een e-mail met een persoonlijk aanbod. Het aanbod werd bepaald op basis van aangegeven interesses, eerder bezochte voorstellingen, klikgedrag en wachtlijsten waarop iemand stond of staat.  

Ook hebben we de beschikbaarheid van de voorstellingen meegenomen in de persoonlijke aanbevelingen. 

Interactieve elementen in de e-mail

  • Gordijn dat opent (iOS, Android app, webversie) 
  • Carrousel met voorstellingen en verschillende formaten, afhankelijk van de plaats 
  • Spotlight gaat aan en uit bij keuze nieuwe voorstelling  

De uitdagingen

  • Live relevante voorstellingen selecteren. Helaas kostte dit teveel tijd bij verzending naar grote groepen, daarom werden de voorstellingen bepaald voor de verzending plaatsvond. 
  • Bezochte voorstellingen en te bezoeken voorstellingen moesten worden uitgesloten. 
  • Alleen voorstellingen met beschikbare kaarten tonen. 
  • Afbeeldingen worden live opgehaald onder behoud van de getoonde voorstelling. 
  • Korte en lange namen van de voorstellingen en artiesten moeten passen. 

Testen

Tijdens het testen met een kleine focusgroep zagen we dat de eerste opzet van de e-mail niet zo logisch was als gedacht. Daarom hebben we nog een aantal dingen aangepast aan het originele design. 

  • Het was niet duidelijk wat de bedoeling was met het startscherm (doek + koord). Dus hebben we het koord geanimeerd en tekst toegevoegd. 
  • Bij het klikken kwam (vaak) men op de online versie terecht. Hier moest nog een keer geklikt worden. Nu opent het scherm automatisch na de eerste klik 
  • Op mobiel was niet duidelijk dat naar beneden gescrold moest worden. We hebben tekst en pijltje toegevoegd. 
  • Voor ontvangers was nog niet altijd duidelijk wat je kan doen als je een voorstelling ziet. We hebben een animatie van de pijltjes links/rechts toegevoegd. 
     

We hebben alle feedback uit de testgroep aangepast en op deze manier de inhoud en logica van de e-mail verbeterd. Als het niet bekend was wat het voorkeursgenre was van bepaalde contacten of als er al vijf jaar geen bezoek aan Carré had plaatsgevonden, ontvingen die contactpersonen een back-up aanbod die bredere genres toonde.  

Het resultaat

Daarnaast hebben we uiteraard ook een fallback ontwikkeld. Outlook gebruikers gingen door een klik op het geanimeerde koord naar de webversie. 

  • Opens rate: 48% (normaliter 39%) 
  • CTO:  48% (normaliter 12%) 
  • CTR: 23% (normaliter 4,5%) 
     

De omzet van de kaartverkoop die voortkwam uit deze e-mail is verdubbeld ten opzichte van andere nieuwsbrieven. 

De conclusie

We weten dat ontvangers interactieve e-mails enorm waarderen. Het zijn esthetische en bijzondere e-mails met nieuwe features die niet vaak vertoond worden in e-mail.  En dus de perfecte manier om klanten te verrassen.

Deze interactieve e-mail was, naast dat het er gaaf uit zag, ook qua resultaten erg succesvol. Door uitgebreid te testen en de e-mail vervolgens te optimaliseren, hebben we maximaal resultaat bereikt.  

Scroll naar boven