100 procent

Carglass® zet gamification in om de betrokkenheid te verhogen

Reading Time: 5 minutes

Carglass® zet gamification in om de betrokkenheid te verhogen

Over Carglass®

Carglass® Nederland is gespecialiseerd in het repareren en vervangen van autoruiten. Ze bieden een mobiele service, waardoor klanten thuis of op het werk geholpen kunnen worden. Hun deskundige technici zorgen voor een snelle en betrouwbare service. Carglass® werkt samen met verzekeringsmaatschappijen om de afhandeling van claims soepel te laten verlopen. Klanten kunnen eenvoudig online afspraken maken en profiteren van een 24/7 klantenservice.

Belangrijkste resultaten

  • 148 afspraken (standaard nieuwsbrief meestal rond de 70-90 afspraken)
  • 52% van de opens heeft de game gestart
  • 63% speelde de game meer dan één keer

De aanleiding

Deze campagne werd voor de zomer verstuurd, op het moment dat iedereen zich voorbereidt op de vakantie. Carglass wilde dit moment aangrijpen om haar klanten aan te sporen een afspraak te maken voor een autocheck, zodat ze veilig op vakantie gaan.

Het doel

  • Conversie (= afspraak maken).
  • Carglass® top of mind

De strategie

Carglass® voorziet haar klanten altijd van relevante en persoonlijke content door middel van sterke e-mailcampagnes. Daarnaast wil zij minimaal twee keer per jaar groots uitpakken met een interactieve e-mail. Daar worden onze marketing automation specialisten blij van! We houden van vernieuwing en zoeken hierin graag de grenzen op. Voor deze zomercampagne hebben we gekozen voor een interactieve game. Uit onze ervaring weten we dat ontvangers blij worden van een spelletje spelen. Ontvangers zijn goed te verleiden en mee te doen. Vrijwel iedereen is ergens wel een tikkeltje nieuwsgierig, of wil graag winnen. Wat die drijfveer ook is, een interactieve game zorgt standaard voor betere resultaten dan een gewone e-mail. En veel spelers geven niet graag op en gaan dus ook voor een tweede poging.

“Het was leuk om op deze interactieve manier de klant te bereiken en ook nog het doel te behalen!”

De case

Voor Carglass® is de zomerperiode een belangrijk moment om op in te spelen. Veel Nederlanders gaan op vakantie met de auto en willen goed voorbereid vertrekken. Vandaar dat een sterretje in de ruit voor die periode vaak nog gerepareerd moet worden.

Om op deze behoefte in te spelen wilde Carglass® op een attente manier de klant bereiken. Samen met 100procent besloten zij om gamification in te zetten voor deze doelgroep. Op deze manier hoopt Carglass® de ontvanger te verrassen en uiteindelijk top of mind te zijn bij het maken van een afspraak.

De resultaten
  1. Delivery rate:
    98.9%
  2. Aantal verzonden:
    490.933
  3. Open Rate:
    40.4%
  4. CTR:
    1.7%
  5. CTO:
    3.3%
  6. Aantal afspraken:
    240 afspraken
De uitdaging

Een interactieve game in een e-mail is altijd een uitdaging. Je hebt te maken met verschillende e-mail clients en de e-mail mag niet te zwaar worden.

In deze e-mail kun je een spel spelen. Je rijdt op de weg en het is net alsof je echt achter het stuur zit. Je kijkt door de voorruit en ziet de weg voor je. Vervolgens komen er verschillende obstakels op de weg die je moet vermijden.

Deze obstakels kunnen een barst in je ruit veroorzaken:

  • Steentjes
  • Ruitenwisser check
  • Temperatuurwisseling
  • (airco aan/uit)

Je hebt 3 levens om het einde te behalen zonder kapotte ruit. Als je bij Carglass® aankomt, heb je het spel uitgespeeld. Lukt het jou het eindpunt te bereiken?

Wil je meer weten over hoe je interactiviteit in campagnes kunt benutten? Neem contact op met een van onze marketing automation specialisten.

Scroll naar boven