100 procent

Switch to

CTO Interpolis 10x hoger

Reading Time: 10 minutes

Nieuwsbrief Interpolis CTO maar liefst 10x hoger door hyperpersonalisatie

Strategie Data Creatie Technologie

Iedere maand verstuurt Interpolis gemiddeld 180.000 e-mails naar haar klanten en dankzij hyperpersonalisatie weten we relevante content te bieden op het juiste moment. De CTO van de nieuwsbrieven is dankzij de getargete artikelen 10x hoger, dan toen er algemene nieuwsbrieven werden verstuurd. Afgelopen jaar klopte Interpolis bij ons aan en sindsdien hebben we e-mail kunnen professionaliseren.

Als Senior Marketing Automation Specialist bij 100procent ben ik, Martijn van Asten, onderdeel van het team voor e-mailstrategie en communicatie bij de klanten van Interpolis. Daarnaast zorg ik als marketing automation expert ervoor dat onze klanten alles uit hun marketing automation halen. Interpolis verstuurde wel nieuwsbrieven, maar was nog niet bekend met alle mogelijkheden van Deployteq. Samen met Interpolis bepaal ik de e-mailstrategie, de campagnes én ondersteun ik bij het optimaliseren van hun marketing automation. Iedere week werk ik een dag op het hoofdkantoor bij Interpolis, zodat we nog sneller kunnen schakelen en stappen kunnen maken. Bij Interpolis hyperpersonaliseren we campagnes op verschillende manieren om zo klanten op een doeltreffende manier te bereiken.

“Dankzij Martijn hebben we het afgelopen jaar grote stappen kunnen zetten. De combinatie van zijn expertise en ons team zorgt voor mooie resultaten. Onze e-mails hebben nu een hogere CTO en CTR dan de benchmark en we zijn relevant, blijkt uit klantfeedback. De volgende stap wordt e-mail inzetten als dataverrijkingstool voor een volledig 360° klantbeeld.”

– R. van der Vaart, Product Owner Omnichannel Personalisatie bij Interpolis

 
 

Hyperpersonalisatie in nieuwsbrieven

Interpolis streeft erna persoonlijk en relevant te zijn. Ze willen klanten (her)kennen en begrijpen en de juiste context aan het klantbeeld toevoegen. Met deze data kunnen ze klanten verrassen en een  omnichannel merkspecifieke ervaring bieden via ieder. Dit geldt zeker ook voor e-mail.

Om nieuwsbrieven en andere campagnes relevant te maken, personaliseren we bij Interpolis op verschillende manieren. De nieuwsbrieven zijn opgebouwd uit blokken met dynamische content, waardoor de klant berichten ziet die op zijn of haar persoonlijke situatie zijn toegespitst. De content die we in een nieuwsbrief tonen is gebaseerd op:

  • Klikgedrag voorgaande mail​
  • Klikgedrag website​
  • Afgenomen producten​
  • Niet afgenomen producten​
  • Leeftijd

Door met verschillende factoren rekening te houden, kunnen we de nieuwsbrieven hyperpersonaliseren voor het beste resultaat. 

Tagging en klantdata in de nieuwsbrief

De maandelijkse nieuwsbrief van Interpolis bevat ongeveer 10 onderwerpen. Hiervan zijn er 3 tot 6 berichten op basis van relevantie. We baseren de relevantie op tags en klantdata. Zo zien de jongere Interpolis klanten een bericht over een YouTube serie en ontvangen senioren tips over het herkennen van frauduleuze telefoontjes. De CTO van de gepersonaliseerde berichten is acht tot 10 keer hoger dan de reguliere artikelen in diezelfde nieuwsbrief. Oftewel, personaliseren loont! Daarnaast plaatsen we ook artikelen waarbij we niet alleen naar klantdata kijken, maar ook naar het gedrag van de klant. 

We leggen vast of iemand via de website interesse toont in een bepaald onderwerp. Ook het gedrag in voorgaande nieuwsbrieven monitoren we door middel van tagging. Zo weten we direct wanneer iemand zich aan het oriënteren is op een specifieke verzekering.

We beginnen deze nieuwsbrief met een artikel dat getarget is op klanten die actief gedrag hebben vertoond op autoverzekeringen. Dat houdt in dat als je in voorgaande nieuwsbrief op een artikel over autoverzekeringen hebt geklikt en nog geen autoverzekering bij Interpolis hebt lopen, zie je dit artikel

Het artikel over de babbeltruc is alleen voor 60+ers en het artikel over elektrisch laden wordt alleen getoond aan klanten die een elektrische auto bezitten.


‘Zo ga je deze zomer wijs op reis’ is niet getarget in deze nieuwsbrief, maar wel getagged met ‘zomervakantie’. Dat houdt in dat iedereen die op dit artikel klikt en geen doorlopende reis- en/of annuleringsverzekering heeft, in de volgende e-mail wel relevante content hierover ziet. Ook personaliseren we de homepage van de website van Interpolis in dit geval, zodat de reisverzekeringen prominenter te zien zijn. En zo kun je dankzij hyperpersonalisatie op verschillende manieren relevante content onder de aandacht brengen en is de content van de nieuwsbrief dus afhankelijk van de ontvanger.

Gepersonaliseerde woninginbraak barometer groot succes

Nog een mooi voorbeeld van hyperpersonalisatie bij Interpolis de Inbraak Barometer. Bij Interpolis kun je op basis van je 4-cijferige postcode het inbraakrisico in jouw regio ontdekken. Interpolis geeft op de website Inbraak Barometer: inzicht in jouw woninginbraakrisico | Interpolis hier ook preventietips tegen inbraken. Je kunt je op deze pagina inschrijven voor de woninginbraak alert. Dit is een e-mail die je op de hoogte brengt als het inbraakrisico in jouw regio omhoog gaat. 

Op basis van het aantal inbraken en recentheid, berekent Interpolis een inbraakrisico cijfer. Wanneer dit omhoog gaat sturen we een automatische e-mail. In de email zie je de inbraakbarometer en geven we preventietips. We gebruiken dus verschillende data om deze campagne te personaliseren, met als resultaat dat 54% van de verzonden alerts wordt gelezen door de ontvangers. Met pieken van zelfs bijna 70%. Deze barometer is een groot succes en Interpolis heeft hierdoor al duizenden mensen een automatische alert kunnen sturen.

Hyperpersonalisatie met persoonlijke video

Op dit moment ben ik bezig met een e-mail met persoonlijke video. Zoals je ziet, zitten we nu nog in de testfase, maar ik kan wel alvast een tipje van de sluier oplichten. Er is een testgroep die deze gepersonaliseerde video gaat ontvangen en een groep die een algemene video ontvangt. Na een analyse van de resultaten beslissen we of deze naar de klanten gaan versturen.

Wat maakt deze video persoonlijk? De afbeelding bovenin de e-mail is een persoonlijke GIF-afbeelding, hier tonen we klantdata. Als je hierop klikt, dan kom je op de website van Interpolis en zie je een persoonlijke video. In de video is specifieke klantdata verwerkt, zodat je jezelf hierin herkent. Niet alleen je naam en woonplaats komen erin terug, maar ook welke product je bij Interpolis afneemt. En zo zie je tips die passen bij de verzekering die jij bij Interpolis hebt lopen.

Vraag je klanten wat ze willen

Tot slot. Het lijkt een open deur, maar als je echt relevante content wil bieden, zit er maar een ding op … Vraag het je klanten, lezers en ontvangers. Wat vinden zij interessant, wat willen ze weten over je bedrijf, product of diensten? Waar hebben ze behoefte aan? Interpolis heeft een aparte groep ontvangers die de ‘Bij ons thuis’ e-mails ontvangen. In deze e-mail vragen we feedback over de verschillende onderwerpen door middel van een cijferscore. Deze groep lezers bepaalt dus wat er in de volgende e-mail terugkomt. Het meest geklikte artikel zie je in de volgende nieuwsbrief zeker terug.

Hyperpersonaliseren is zeker voor een grote verzekeringsmaatschappij als Interpolis de ideale oplossing om alle verschillende doelgroepen van de juiste content te voorzien. Maar ook in andere branches gebruiken we het voor onze klanten. Lees in deze klantcase hoe hyperpersonalisatie de merkbeleving van Hans Anders vergroot.
Dat geldt natuurlijk niet alleen voor e-mail als marketingkanaal, maar voor alle kanalen. Hyperpersonalisatie heeft het meeste effect als je het omnichannel inzet. 

Wil je meer weten over hoe (hyper)personalisatie? Stuur dan een e-mail naar  martijn@100procent.email!

Scroll naar boven