0


100 procent

Switch to

Succesvol migreren naar marketing automation

Reading Time: 6 minutes

Succesvol migreren naar marketing automation

Strategie Technologie

Het landschap van digitale marketing evolueert voortdurend, en daarom wordt marketing automation steeds belangrijker. Dit omdat je hierdoor flexibeler kunt zijn, je betere prestaties bereikt en kosten bespaart. Het kan echter zijn dat jouw huidige marketing automation software niet meer voldoet aan de groeiende behoefte van je bedrijf. Of je bent op zoek naar mogelijkheden om je marketingactiviteiten te centraliseren in een geïntegreerde oplossing. Of je huidige tool integreert niet goed met andere software. In al deze situaties is een migratie onvermijdelijk. In dit blog belichten we de cruciale stappen voor, tijdens en na het migratieproces.

Waarom marketing automation?

Het uitgangspunt van marketing automation is om de communicatie over verschillende kanalen te stroomlijnen en te automatiseren, waardoor marketeers hun tijd efficiënter kunnen inzetten. Het is namelijk een behoorlijke uitdaging om alle kanalen handmatig te beheren en de gewenste dialoog te behouden. Een belangrijke noot hierbij is dat marketing automation meer is dan alleen e-mail, wat soms nog weleens als één gezien wordt. Het omvat een breed scala aan strategieën om in contact te komen met prospects en klanten door de slimme toepassing van data, zoals RFM-analyses en inzicht in klantgedrag.

Het kiezen van de juiste marketing automation oplossing

Het aller lastigste is het maken van een weloverwogen keuze uit het overweldigende aanbod van marketing automation oplossingen. Misschien maak je al gebruik van een bepaalde oplossing, maar misschien moet je ook nog vanaf nul beginnen. Begin allereerst met het bepalen van je klantcontactstrategie en stel jezelf de vraag: wat wil je communiceren en via welke kanalen? De keuze tussen ‘best of breed’ (de beste oplossing in de markt) en ‘best of suite’ (een totaaloplossing bij één partij) hangt af van je specifieke behoeften en marketingdoelstellingen. Het is cruciaal om (de mogelijkheden van) je technologie stack en de beschikbare interne vaardigheden in overweging te nemen bij de keuze van de juiste tool.

Waar moet je rekening mee houden bij migratie naar marketing automation?

Een succesvolle migratie begint intern. Zorg, zoals gezegd, voor een gedegen toolselectie, waarbij je rekening houdt met de benodigde vaardigheden zoals development en personalisatie. Voer een grondige data-audit uit om waardevolle informatie te behouden en betrek de juiste teams, zoals marketing, CRM, IT en juridische afdelingen, bij het migratieproces.

Creëer ruimte voor zowel je huidige als nieuwe tools en houd er rekening mee dat een ‘warm-up’ periode nodig kan zijn na livegang. Dit proces omvat ook het opschonen van data en het parallel laten draaien van beide systemen gedurende minstens een maand. Daarnaast is het verstandig om eerst eenvoudig te starten op één of twee kanalen en vervolgens uit te breiden volgens je strategie.

Trends binnen marketing automation

Terwijl veel bedrijven al effectief gebruikmaken van automation, ligt de toekomst in relevantie en contentcreatie. De integratie van automation en creatie wordt steeds belangrijker. Opkomende trends omvatten het gebruik van AI en predictive modeling, niet alleen voor creatieve doeleinden maar ook voor het testen en verkrijgen van inzichten. De ontwikkeling van games binnen marketing automation is ook een opkomende trend.

Maak optimaal gebruik van marketing automation

Laat je niet overweldigen door de vele mogelijkheden. Denk goed na over hoe je de dialoog met je klanten wilt aangaan en help hen tijdens hun oriëntatie. Begrijp de customer journey, maak een roadmap, stel vereisten op en kies de vendors die passen bij jouw unieke behoeften. Zo maak je optimaal gebruik van marketing automation en behaal je duurzaam succes in de steeds veranderende digitale wereld.

Aan de slag met marketing automation migratie?

We schreven een whitepaper over de 5 grootste valkuilen tijdens een migratie traject. Benieuwd naar onze learnings of hulp nodig? Download de whitepaper!

Scroll naar boven