100 procent

Switch to

Employer branding Just Eat Takeaway

Reading Time: 8 minutes

Awardwinning campagne versterkt employer branding Just Eat Takeaway

Strategie

Klantcase

Just Eat Takeaway (JET) wilde haar bezorgers belonen voor hun inzet, de employer branding versterken en nieuw personeel werven door middel van een toffe campagne met hoog fungehalte. Een mooie uitdaging die resulteerde in de Courier Mission Game. Deze interactieve mobile game is ruim 100.000 keer gespeeld en JET heeft meer dan 2.600 prijzen weggegeven. De ‘Refer a Friend’ conversie lag 24% hoger dan bij sollicitatiemogelijkheden via andere kanalen en het engagement bleek fantastisch. Via deze game hebben duizenden bezorgers een Champions League wedstrijd kunnen bezoeken en de Courier Mission Game bleek goed voor een Dutch Interactive Award in de categorie Activatie.

“100procent has been a key part of setting up Courier Campaigns at JET. The team supports us to build new offerings and expand upon current campaigns with their experience of marketing tech and strategy. We’ve enjoyed working with the team and benefiting from their knowledge.”

– Rebekah Karabinas, Project Lead Customer Relationship Management bij Just Eat Takeaway

Aanleiding

Just Eat Takeaway wil hun bezorgers belonen als ze bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen: werken tijdens piekuren, efficiënter werken en nieuwe bezorgers aandragen. Deze bezorgers kregen een link via een e-mailcampagne waarmee ze 1 week lang een unieke game konden spelen, waarmee prijzen te winnen waren (UEFA tickets en vouchers).

Doel

Just Eat Takeaway wil bezorgers aan zich binden zodat ze langdurig inzetbaar zijn. Daarnaast willen ze hen motiveren vaker tijdens piekuren te werken. Tot slot was deze campagne gericht op employer branding en de algehele naamsbekendheid vergroten.

Feiten & cijfers

De game is >100.000 keer gespeeld. In totaal zijn er >2.600 prijzen weggegeven.

  • Open Rate:
    – Announcement mail 61,26%
    – Leaderboard + new link 68,94%
    – Leaderboard only 69,07%
  • Click Rate
    – Announcement mail 17,46%
    – Leaderboard + new link 16,72%
    – Leaderboard only 3,20%

Over Just Eat Takeaway

Just Eat Takeaway is een Nederlands-Brits bedrijf dat actief is in de voedselbezorgingsindustrie. Het bedrijf is opgericht in 2000 en is uitgegroeid tot een van ’s werelds grootste online maaltijdbezorgingsplatforms. Het bedrijf opereert in verschillende landen over de hele wereld, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland, Canada, Australië en vele andere. Het platform van Just Eat Takeaway faciliteert het bestelproces, zorgt voor de betalingstransacties en coördineert de bezorging van de bestellingen.

Omschrijving van de case

De vraag naar thuisbezorgde maaltijden is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Voor Just Eat Takeaway is het een uitdaging genoeg inzetbare bezorgers te hebben om aan deze grote vraag te voldoen, met name tijdens de piekuren. Daarnaast wil Just Eat Takeaway bezorgers aan het bedrijf binden, zodat ze ook op de lange termijn inzetbaar blijven. Naast deze doelen was de campagne gericht op employer branding en de algehele naamsbekendheid vergroten. Door bezorgers te belonen voor hun goede prestaties wil Just Eat Takeaway ze motiveren te blijven werken, zeker op de drukste tijdstippen. En met de Refer A Friend werd je beloond als iemand via jou solliciteerde. 

In de allereerste week van de Courier Mission Game campagne ontvingen alle bezorgers een e-mail met link om het spel te spelen, los van hun prestaties de week ervoor. Iedereen kon meedoen. Ook werd er in die e-mail uitgelegd aan welke voorwaarden ze moesten voldoen om hierna weer mee te kunnen spelen. Daarna werd aan het begin van iedere week gekeken wie er de afgelopen week tijdens piekuren had gewerkt, een bepaalde efficiëntie had bereikt of iemand had aangedragen. Deze bezorgers kregen een link waarmee ze de rest van de week het spel konden spelen.

Aan het eind van de week werd er een leaderbord (ranglijst) per land berekend met de resultaten van de gespeelde game en kregen de winnaars automatisch bericht over hun prijs.

De grootste uitdaging

Tot nu toe heeft Just Eat Takeway vooral met geldbonussen gewerkt. Dit bleek erg veel te kosten en daarom hebben ze naar een andere oplossing gezocht. Deze andere manier van motiveren en belonen is nu getest.

De grootste uitdaging was het automatiseren van deze campagne. De complexiteit was groot, omdat de criteria om de game te mogen spelen verschillend waren in de 13 deelnemende landen en steden. Zo kon een stad bijvoorbeeld meedoen aan de campagne, maar na een maand stoppen, terwijl andere steden in hetzelfde land door gingen. En aan het eind van de week draaide het om de scores per land, dus we hebben overal rekening mee gehouden.

Vanzelfsprekend hebben we dit gehele proces geautomatiseerd. De game gaf alle scores terug aan Marketing Cloud via een API, zo konden we de leaderboards per land berekenen. De prijzen die per week te winnen waren, waren geüpload in een datatabel. Alle dynamische data waren beschikbaar binnen Marketing Cloud. We hebben de journey geautomatiseerd en gepersonaliseerd.

Teamwork

De Courier Mission Game is het mooie resultaat van een samenwerking tussen Just Eat Takeaway, 100procent en LiveWall. LiveWall maakt net als 100procent onderdeel uit van United Playgrounds en heeft deze game ontwikkeld. Hoe werkt de Courier Mission Game? “Tijdens het spelen van de game ben je een koerier die bestellingen wegbrengt. Onderweg vermijd je objecten en obstakels. Deze schiet je weg met je fietsbel, om te zorgen dat je op tijd bij de klant bent,” licht Guy Huijnen, Projectmanager bij LiveWall toe. Kortom, een spel dat je vaker wil spelen en waarbij je steeds hoger wil scoren. Erg verslavend!

Scroll naar boven