Custom CMS voor nieuwsbrieven DPG Media
Over DPG Media
DPG Media is het grootste mediabedrijf van Nederland, met meer dan 80 merken en een enorm bereik van 15 miljoen kijkers, lezers, online bezoekers en luisteraars. Met ruim 5.700 medewerkers is DPG Media een zeer belangrijke speler in de Nederlandse media.
Belangrijkste resultaten
- Sneller werken: Nieuwsbrieven zijn nu eenvoudiger en sneller op te maken.
- Efficiëntie: Redactie- en marketingteams kunnen zonder gedoe en zonder technische kennis zelf nieuwsbrieven maken, afhankelijk van het merk.
De aanleiding
Dagelijks nieuwsbrieven opstellen voor talloze titels was bij DPG Media een flinke klus. In Selligent by Marigold is dat een redelijk complex proces voor zoveel verschillende titels. Dit vroeg om een oplossing die tijd zou besparen en het werk makkelijker zou maken.
Het doel
We wilden het samenstellen en versturen van nieuwsbrieven voor tijdschriften en kranten bij DPG Media verbeteren. Door het proces overzichtelijk en makkelijk te houden, kunnen de redacties en marketeers hun content snel en soepel bij de lezers krijgen, zodat ze meer tijd over houden voor andere werkzaamheden. Daarnaast wil DPG Media de engagement verhogen, door relevante content via verschillende nieuwsbrieven te delen.
De aanpak
DPG Media heeft speciale drag & drop CMS waarin alle artikelen live beschikbaar zijn. Met deze tool kunnen redacties artikelen simpelweg in de nieuwsbrieftemplates slepen, zonder gedoe. De templates bevatten verschillende blokken die passen bij de specifieke content van elk merk. Zodra de nieuwsbrief compleet is, hoeft hij alleen nog maar goedgekeurd te worden en kan hij meteen verstuurd worden.
Het proces
Wij zijn van begin tot eind betrokken bij de totstandkoming van de vele nieuwsbrieven. Om dit proces succesvol te laten verlopen werken we nauw samen met DPG Media’s technische team en voeren we aanpassingen door waar nodig om alles optimaal te laten draaien.
Wat wij doen:
- Figma – het design van de verschillende nieuwsbrieven.
- Design omzetten in HTML.
- Daarop bouwen we een CMS met custom functies per titel, bijvoorbeeld: met een videoblok of bepaalde opsomming erin.
- CMS op de testomgeving zetten en uitgebreid testen.
- CMS op de live (acceptatie) omgeving zetten.
- De nieuwsbrief is klaar voor gebruik.
Data en technologie
Het CMS ondersteunt basispersonalisatie, zoals de naam en het klantnummer van de ontvanger. Nieuwsartikelen worden dagelijks automatisch in het CMS geladen, maar er kunnen ook handmatig artikelen worden aangemaakt. Er zijn opties om de button CTA text aan te passen en er kunnen eigen afbeeldingen worden ingeladen. Zodra de nieuwsbrief is opgemaakt, wordt hij automatisch klaargezet in Selligent, waar hij vervolgens kan worden verstuurd.
Het resultaat
Met dit nieuwe CMS-systeem besparen de redacties en marketeers bij DPG Media aanzienlijk tijd, en het opmaakproces is veel eenvoudiger. Dit draagt bij aan het behalen van de doelen van de afdeling Growth & Engagement. Voor titels zoals VT Wonen heeft dit zelfs gezorgd voor betere resultaten en een hogere betrokkenheid. Dankzij de gebruiksvriendelijke, custom CMS-systemen kunnen de teams snel inspelen op de behoeften van hun lezers, zonder gedoe. De custom CMS systemen
De conclusie
De samenwerking met DPG Media gaat verder. We blijven het CMS en de templates verbeteren en kijken naar aanvullende opties voor personalisatie, zodat DPG Media haar lezers nog beter en persoonlijker kan bereiken.