100 procent

Switch to

Unieke user interface NRC

Reading Time: 7 minutes

33% tijdsbesparing e-mailmarketing NRC dankzij unieke user interface

Strategie

Klantcase

Voor NRC hebben we een volledig nieuwe user interface ontwikkeld voor hun e-mailmarketing. Dit was een grote uitdaging, want niet eerder hadden we dit bedacht en ontwikkeld om een bestaand platform heen. Dat het een groot succes is, blijkt wel uit de resultaten en enthousiaste reacties.

In deze klantcase lees je:

  • De wens van NRC
  • De 100procent aanpak en opzet
  • Het succes en de resultaten
    • 33% tijdsbesparing op nieuwsbrieven
    • 50 redacteuren werken met de user interface
    • 200 uur per maand minder besteed aan nieuwsbrieven

De wens van NRC

Om een nieuwsbrief te maken moest je handmatig alle losse elementen van een nieuwsbrief opvoeren. Dus de afbeelding, tekst, intro, links en excerpt werden apart en handmatig voor iedere nieuwsbrief geselecteerd. NRC verstuurt 23 verschillende nieuwsbrieven naar 400.000 unieke ontvangers. Deze nieuwsbrieven variëren van dagelijkse nieuws updates, tot ‘bijpraat’ nieuwsbrieven van buitenlandse correspondenten over de hoogtepunten van die week. Allemaal actuele, belangrijke content die bij de juiste ontvanger terecht moet komen. Kortom, er zijn veel verschillende redacteuren die nieuwsbrieven samenstellen en versturen en er is een enorme database met content waaruit gekozen wordt. In de bestaande omgeving kostte het de redacteuren veel tijd om alle nieuwsbrieven samen te stellen. Dat moet efficiënter kunnen, dacht NRC.

Het verhaal

NRC wordt beschouwd als een van de beste dagbladen van Nederland en richt zich op de hoger opgeleide lezer met een kritische blik. Er werken ongeveer 350 mensen, waarvan 250 op de redactie en op dit moment bevindt NRC zich in een digitale transformatie. De belangrijkste dagelijkse nieuwsbrieven – NRC Vandaag, NRC Middag en NRC 5om5 – worden handmatig gemaakt door redacteuren. De overige nieuwsbrieven zijn themanieuwsbrieven die worden geschreven door deelredacties die verantwoordelijk zijn voor een categorie of onderwerp. NRC klopte bij 100%procent aan om een oplossing te bedenken.

De uitdaging

Samen met een team hebben we een interface bedacht die door onze Marigold Engage (voorheen Selligent) expert is ontwikkeld. Deze nieuwe interface hebben we, als het ware, over het bestaande e-mailplatform heen geplaatst, waardoor je van de voordelen van Marigold Engage geniet, terwijl je in een op maat gemaakte e-mailstudio je nieuwsbrieven maakt.

Het proces

Om tijd te besparen hebben we voor NRC een maatwerk user interface ontwikkeld. Hierdoor is het maken van een nieuwsbrief leuker en efficiënter geworden. In de nieuwe user interface vind je aan de linkerkant een real-time feed en door middel van drag and drop sleep je de gewenste elementen in de nieuwsbrief builder. Je beschikt direct over de titel, afbeelding, URL’s en bodytekst in de nieuwsbrief template en bespaart een heleboel tijd. In mei zijn de eerste nieuwsbrieven in deze nieuwe e-mailstudio gemaakt en inmiddels worden hier alle nieuwsbrieven gemaakt. NRC werkt op dit moment nog in de ‘oude’ Marigold Engage omgeving, maar stapt aankomend jaar over op de Marigold Engage cloud-omgeving.

Dankzij de flexibiliteit van Marigold Engage konden wij een maatwerkoplossing aan het e-mailplatform koppelen. De data en koppelingen met bestaande systemen en het Marigold Engage platform bleven ongewijzigd en daardoor is alles dus goed meetbaar en inzichtelijk gebleven. We begonnen deze journey met een wens vanuit NRC om hun redacteuren te helpen en samen kijken we nu trots terug op een waardevolle samenwerking en een bijzonder resultaat. De nieuwe e-mailstudio is volledig afgestemd op de behoeften van NRC en het is mooi om te zien wat er allemaal mogelijk is met Marigold Engage, want dit is zeker niet vanzelfsprekend voor een e-mailmarketing oplossing. Ook wij wisten van tevoren niet hoe dit zou uitpakken. Het was een complex proces van veel proberen en ontdekken met deze geweldige user interface als resultaat. De nieuwsbrieven worden nog steeds verstuurd vanuit Marigold Engage en daarmee profiteert NRC nog steeds van het hoge performance level van Marigold Engage.

Hoe werkt de nieuwe interface?

Bekijk hier de demo.

Het resultaat

NRC heeft de uren die het kost om de nieuwsbrieven samen te stellen gemeten en met de nieuwe e-mailstudio bespaart dit de redacteuren 30% van hun tijd. Voorheen verstuurde bijvoorbeeld de Hoofdredacteur iedere zondag een overzicht met de belangrijkste artikelen van die week. Voorheen kostte dat 3 uur en tegenwoordig slechts een half uur. Wat een tijdwinst! Ca. 50 redacteuren van NRC werken met het programma en een eerste inschatting is dat deze manier van werken ca. 200u per maand bespaart.
Daarnaast is Marigold Engage nu beter toegankelijk en beschikbaar voor de gehele organisatie. Marigold Engage is nu nog gebruikersvriendelijker en wordt breder ingezet in de organisatie. Waardoor er nog meer relevante content naar de juiste ontvanger gaat.

200

uur per maand minder besteed aan nieuwsbrieven

50

redacteuren werken met het programma

33%

tijdsbesparing door unieke user interface

Scroll naar boven