De persoonlijke wrapped 2024 voor klanten van DPG Media
Over DPG Media
DPG Media is het grootste mediahuis van Nederland en België, met een breed portfolio aan nieuws- en entertainmentmerken zoals de Volkskrant, AD, NU.nl, Qmusic en Libelle. Dagelijks bereiken ze miljoenen mensen via print, online en radio. Het bedrijf zet sterk in op digitale innovatie, abonnementsgroei en gepersonaliseerde content om de betrokkenheid van lezers te vergroten.
De case
Om de band met lezers te versterken, creëerden LiveWall en 100procent (beiden onderdeel van United Playgrounds) voor DPG Media een hyperpersoonlijke, datagedreven terugblik op het leesgedrag van abonnees en ingelogde gebruikers van 17 titels. Samen goed voor een totaal van 3,5 miljoen lezers. Met een interactieve scrollytelling-ervaring en quizvragen werd een gepersonaliseerde journey ontwikkeld. Dit verhoogde niet alleen de betrokkenheid, maar gaf gebruikers ook inzicht in hun leesgedrag en stimuleerde profielverrijking.

Het doel
DPG Media wilde met deze End of Year-campagne abonnees en ingelogde gebruikers op een innovatieve manier betrekken bij hun leesgedrag. Door hen een gepersonaliseerd overzicht te bieden van de meest gelezen verhalen, trends en onderwerpen, konden lezers hun mediajaar herbeleven op hun favoriete nieuwsplatforms.
Belangrijkste resultaten
- 580.984 bezoeken aan de campagnepagina’s.
- 371.676 unieke sessies, waarvan 72% via de app.
- 292.483 unieke gebruikers, waarvan 77% een gepersonaliseerd overzicht kreeg.
- 173.559 abonnees namen deel.
- 7.109 profielen werden aangevuld met nieuwe informatie, wat de personalisatie verbeterde.
- E-mailcampagne behaalde boven benchmark open rates, met name bij Margriet, Libelle en AD, gemiddeld rond de 45%. Normaliter ligt dat op 40%.
- 4.500 extra inschrijvingen voor de Uit Andere Media-nieuwsbrief en 144 nieuwe bundelabonnees voor Fluister.

De strategie
De krachtigste manier om abonnees te bereiken is via e-mailmarketing. Daarom startte de campagne met een e-mail naar de abonnees, waarin ze via een pakkende teaser werden uitgenodigd om hun persoonlijke jaaroverzicht te bekijken. Dit leidde hen naar een dynamische scrollytelling-pagina, waar ze hun leesgedrag konden ontdekken.
Het concept van ‘Wrapped’, bekend van streamingdiensten, werd ingezet om lezers inzicht te geven in hun eigen leesgedrag. Abonnees kregen een persoonlijke terugblik, terwijl niet-abonnees algemene cijfers van de titel te zien kregen. Door middel van scrolling, quizvragen en subtiele profielverrijking werd een unieke, speelse ervaring gecreëerd.
Data en technologie
DPG Media gebruikt Marigold als marketing automation tool en wij ontwikkelden e-mailcampagnes om traffic naar de scrollytelling-pagina’s te maximaliseren. Door slim gebruik te maken van data en gedragsgestuurde personalisatie, wisten we de juiste lezers op het juiste moment te activeren.
De scrollytelling-pagina werd gevuld met nieuwsmomenten van het jaar, relevante personalisatie en de mogelijkheid om data te verrijken. Het platform bood ruimte om bestaande profielgegevens aan te vullen met:
- Voornaam
- Achternaam
- Postcode
- Geboortedatum
Als bepaalde gegevens al bekend waren, werd hier slim rekening mee gehouden in de presentatie van de experience. Hierdoor werd de beleving zo relevant mogelijk gehouden voor iedere gebruiker.

Deze wrapped campagne is een innovatieve campagne die data, personalisatie en engagement combineerde om de engagement te verhogen. Voor onze collega’s van LiveWall was het een uitdaging om een interactieve scrollytelling-ervaring te bouwen op 17 verschillende platformen, met evenveel campagnes in 17 stijlen over meerdere kanalen zoals e-mail en eigen media. Ondanks de complexiteit van het project wisten we het soepel te managen en succesvol op tijd op te leveren. We hebben de end of year campagne verlengd met een e-mailcampagne met een vooruitblik voor 2025. We wilden benadrukken waar abonnees allemaal toegang tot hebben (luisteren, spelen, lezen) en zo legde we de focus op de digitale meerwaarden. Deze e-mails scoorden ruim boven benchmark. En we ontdekten dat Uit Andere Media en audio (podcasts en Fluister) de populairste segmenten waren en bij puzzels werd er minder vaak geklikt. Deze learnings kunnen we weer meenemen in volgende campagnes.
De sterke resultaten tonen aan dat er een solide basis is gelegd voor toekomstige edities, waarbij verdere optimalisaties kunnen leiden tot een nog hogere impact en een verdieping van de klantrelatie.
Meer weten over hoe 100procent en United Playgrounds retailmerken helpt met datagedreven marketing en loyaliteitsstrategieën? Neem contact met ons op!