100 procent

Maildruk te hoog? Ontdek onze oplossing voor Kramp

Reading Time: 7 minutes

Maildruk te hoog? Ontdek onze oplossing voor Kramp

Over Kramp

Kramp, Europa’s grootste agri-technische groothandel, bedient al 70 jaar een brede technische B2B-doelgroep met een assortiment van meer dan 500.000 producten. Met een jaarlijkse omzet van 1,2 miljard euro en activiteiten in 24 landen is Kramp een toonaangevende speler in de markt. Met hun uitgebreide online platform en groeiende klantennetwerk, zet Kramp sterk in op digitale communicatie, waaronder marketing automation, om hun klanten effectief te bereiken.

"Het ontwikkelen van een zelfsturende prioriteiten campagne zorgt er voor dat Kramp in één overzicht alle lopende campagnes kan monitoren en prioritiseren. Door continu deze mastercampagne in te zetten voor nieuwe customerflows blijft Kramp grip houden, om inboxpressure te voorkomen en relevantie op het juiste moment te garanderen."

– Martijn van Asten, Marketing Technology expert bij 100procent

De aanleiding 

Kramp benaderde 100procent met een specifieke uitdaging. Omdat Kramp in 24 landen opereert, willen ze op global niveau geautomatiseerde campagnes op basis van klantgedrag versturen, maar daarnaast hebben lokale teams ook hun eigen marketingstrategie en bijbehorende verantwoordelijkheid. Ze willen het proces beter stroomlijnen en voorkomen dat klanten op dezelfde dag een geautomatiseerde e-mail en een lokale e-mail ontvangen. Ze zagen dit, ondanks interne communicatie toch nog wel eens fout gaan. Omdat het belang voor de klant altijd voorop staat wilden ze dit stroomlijnen, zodat de klant de belangrijkste e-mail krijgt en minder belangrijke e-mails gepauzeerd worden of eventueel niet verstuurd worden.

Samen met Kramp hebben we eerst de omvang van het probleem in kaart gebracht. De marketeers hadden de vrijheid om e-mails te creëren en te versturen om zo meer omzet te genereren. Deze campagnes draaiden echter naast de geautomatiseerde e-mailcampagnes zoals productaanbevelingen en heractivaties. Het is een uitdaging de verschillende e-mailstromen goed op elkaar af te stemmen.

De oplossing: een slim prioritiseringssysteem

Om dit probleem op te lossen, ontwikkelden we een prioritiseringssysteem voor Kramp. Dit systeem begon met het categoriseren van de campagnes op basis van prioriteit. We verdeelden de campagnes in vier groepen, van prio 1 (hoogste prioriteit) tot prio 4 (laagste prioriteit). Zo vielen de transactionele e-mails, zoals orderbevestigingen, in prio 1 en nieuwsbrieven in prio 4.

Op basis van deze indeling hebben we een prioriteitscampagne gecreëerd in de marketing automation tool Deployteq. Elke dag worden de meest recente gegevens ingeladen, waarna de prio 1-campagnes als eerste klaar worden gezet, gevolgd door prio 2, 3 en tenslotte prio 4. Zodra een ontvanger is ingedeeld in een prio 1-campagne, worden de regels voor de andere campagnes actief. Daarna zetten we prio 2-campagnes klaar en worden wederom de regels weer geactiveerd. Daarna prio 3 en tot slot prio 4. We hebben daarbij enkele basisregels opgesteld, waaronder:

  • Het niet versturen van een campagne als er al een e-mail van een hogere prio is ingepland.
  • Het uitstellen van een verzending voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld enkele dagen.
  • Een combinatie van beide, waarbij na een bepaalde tijd opnieuw wordt gekeken of de e-mail alsnog kan worden verzonden, afhankelijk van de geldigheid en relevantie van de boodschap.

Resultaten en verwachtingen

Het prioritiseringssysteem heeft diverse voordelen. Marketeers hoeven alleen nog maar de geldigheidsduur en het prioriteitsniveau van een campagne in te stellen. De automatische processen zorgen ervoor dat de e-mail wordt verzonden op het juiste moment, wanneer de maildruk lager is. Op deze manier verspreidt Kramp de communicatie over meerdere dagen, wat direct leidt tot een lagere maildruk en een hogere effectiviteit van de berichten.

We hebben dit proces meetbaar gemaakt door te kijken naar de prestaties van uitgestelde campagnes. Als iemand bijvoorbeeld wordt uitgesloten van een campagne en op een later moment de e-mail alsnog ontvangt, meten we de open rate en click-through rate (CTR). Dit helpt ons om de effectiviteit van het systeem te evalueren. Op dit moment zijn we nog volop bezig met de metingen, maar we verwachten positieve resultaten op basis van de eerste signalen.

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe wij dit prioritiseringssysteem voor Kramp hebben opgezet en hoe het jouw organisatie kan helpen? Neem contact met ons op!

 

Scroll naar boven