100 procent

Switch to

De marketing automation journey van Claro Carwash

Reading Time: 8 minutes

De marketing automation journey van Claro Carwash

Over Claro Carwash

In de dynamische wereld van digitale marketing heeft Claro Carwash zich gepositioneerd als een toonaangevende speler in de Benelux autowasindustrie. Het bedrijf heeft een duidelijke ambitie: de premium autowasdienstverlener in de regio worden. Om dit te bereiken, benaderde Claro Carwash 100procent. Dankzij onze expertise in marketing automation wilden ze de klantbetrokkenheid vergroten en groei stimuleren. In deze klantcase lees je alles over deze transformatieve reis, die Martijn van Asten, onze Marketing Technology expert, met behulp van Actito mogelijk heeft gemaakt. 

"Het gedecentraliseerde landschap van data hebben we samen recht kunnen trekken. Van meerdere point of sale-systemen naar slechts 1. Dit vereenvoudigt de integratie naar het marketing automation platform."

– Martijn van Asten, Marketing Technology expert bij 100procent

De aanleiding 


Met meer dan 15 locaties benaderde Claro Carwash ons begin 2023. Ze zochten een partner om een succesvol marketing automation systeem op te zetten. De eerste gesprekken onthulden al snel dat de uitdagingen breder waren dan verwacht. Claro Carwash kampte met gefragmenteerde data, handmatige e-mailprocessen en gebrek aan personalisatie. 
 

De strategische implementatie

Uitdagingen overwinnen

Bij 100procent gebruiken we  vier strategische pijlers om mooie resultaten te behalen: strategie, data, creatie en technologie. Deze elementen, harmonieus geïntegreerd leveren omnichannel personalisatie over alle customer touchpoints op. Onze samenwerking begon met een uitgebreide analyse van de bestaande systemen en processen van Claro Carwash. Dit omvatte hun gebruik van kentekenherkenningscamera’s, meerdere point-of-sale systemen en verschillende databases die niet centraal werden beheerd. Het doel was een naadloze, omnichannel marketingstrategie creëren die alle beschikbare klantdata effectief kon benutten en de juiste tool vinden om al die data te centraliseren en te activeren. 

Een van de vroege successen van de samenwerking was de lancering van de nieuwe website van Claro Carwash door LiveWall, net als wij part of United Playgrounds. Deze nieuwe website weerspiegelde niet alleen de geüpdatete branding van Claro Carwash, maar vormde ook de basis voor toekomstige marketingactiviteiten. Het design werd doorgetrokken naar hun e-mailcommunicatie, wat zorgde voor een betere merkconsistentie.

Een grote uitdaging was het gebrek aan beschikbare data en het handmatig versturen van e-mailcampagnes. Om dit aan te pakken, implementeerden we een robuuste strategie voor dataverzameling en -beheer. Dit omvatte het gebruik van data uit verschillende bronnen, waaronder kentekenherkenning om gedetailleerde klantprofielen te creëren. 

Het centraliseren van data was cruciaal voor het succes van de marketing automation strategie. Door data te consolideren en centraal op te slaan, kon Claro Carwash een uniform klantbeeld creëren, wat natuurlijk essentieel is voor gepersonaliseerde marketinginspanningen. Dankzij deze strategie kon Claro Carwash overstappen van een gefragmenteerd systeem naar een geïntegreerd marketing automation platform. 

De ideale martech setup

De ideale martech setup voor Claro Carwash heeft een centrale opslag van data, integratie van verschillende touchpoints (web, e-mail, social, app, print en onsite) en de ontwikkeling van een aangepast vouchersysteem.  

Het doel was klanten bereiken via hun voorkeurskanalen, waardoor een naadloze en boeiende klantreis wordt gecreëerd. Dankzij de gecentraliseerde datahub van Actito, kon Claro Carwash gepersonaliseerde berichten en aanbiedingen leveren, wat de betrokkenheid en klanttevredenheid aanzienlijk verbetert. 

We hebben de klantprofielen weten uit te breiden voor een vollediger klantbeeld door de data van Totalwash (abonnement, waspas, transacties, etc) aan de klantprofielen te koppelen. Voorheen werd transactionele data niet benut voor marketingdoeleinden, dus dit is een mooie verbetering. Juist deze data zijn ontzettend waardevol voor segmentatie en personalisatie.  

Het klantprofiel bij Claro Carwash wordt nu opgebouwd via drie kanalen:  

  • De website van Claro Carwash (CMS) 
  • Het kassasysteem van de wasstraten (Totalwash) 
  • Historische marketingcontacten zijn ook geïntegreerd in Actito en aan een deliverability screening onderworpen 

Daarnaast hebben we hard gewerkt aan het vouchersysteem. Dit systeem maakte real-time validatie van coupons mogelijk, wat de klantervaring verbetert en klantloyaliteit bevordert. Het vouchersysteem werkt met een out of the box API-integratie met Actito vanuit het CMS van Claro Carwash. 

Hoe werkt het in de praktijk? 

  • De bezoeker gaat naar de website van Claro Carwash. 
  • Hij vult een formulier in waar hij zijn gegevens achterlaat (kenteken, favoriete carwash…) 
  • Deze data worden aan het datamodel toegevoegd. 
  • Deze nieuwe data worden als trigger beschouwd voor de automatische communicatie via e-mail. 
  • In de e-mail wordt de aangeleverde QR-code weergegeven, zodat de bezoeker met korting gebruik kan maken van de diensten. 

Resultaten en toekomstperspectieven

De eerste resultaten van deze uitgebreide marketing automation strategie zijn veelbelovend. Claro Carwash ziet verbeteringen in klantbetrokkenheid en operationele efficiëntie. Het aangepaste vouchersysteem was een succes, waardoor real-time, gepersonaliseerde interacties met klanten mogelijk zijn. 

"Met de flexibiliteit van Actito waren we niet afhankelijk van een 3e partij voor het vouchersysteem. We hebben dit rechtstreeks in de Actito setup kunnen realiseren en real-time gekoppeld aan actiepagina's, e-mailcampagnes en de kassasystemen van Claro Carwash."

Claro Carwash wil zich verder ontwikkelen, haar diensten uitbreiden en haar marketingstrategieën verder verfijnen. Het partnerschap met 100procent en Actito speelteen cruciale rol in deze marketing automation journey, waarbij innovatie en klantbetrokkenheid voorop staan. 

Conclusie

Het verhaal van Claro Carwash en 100procent laat de kracht van strategische marketing automation zien. Door de aanvankelijke uitdagingen te overwinnen en een gecentraliseerde data-aanpak te benutten, heeft Claro Carwash een nieuwe standaard gezet in de autowasindustrie. Dit partnerschap benadrukt het belang van het integreren van strategie, data, creatie en technologie om opmerkelijke zakelijke resultaten te bereiken. 

Wil je hier nog meer over weten? Neem dan contact op voor een kennismakingsgesprek.

Scroll naar boven